Diabetes og reising

Fikk et spørsmål om jeg kunne komme med et par tips i forhold til diabetes og reising, og det er klart jeg kan! Som de fleste diabetikere vet må man alltid ta hensyn til diabetesen sin, men med litt planlegging er ingen reisemål umulig! 🙂 Men visse forhåndsregler kan være lure å ta og man må huske å måle blodsukkeret minst like mye som man gjør hjemme 🙂

SONY DSC

Praktiske ting å ha i orden før avreise:

  • Skaff deg et internasjonalt identifikasjonskort, så folk rundt deg vet du har diabetes hvis noe skulle skje. Dette kan du ha liggende i lommeboka f.eks
  • Ta med dobbelt så mye insulin, blodsukkerstrimler osv. som du vanligvis ville trengt. Ha det med deg i håndbagasjen så det ikke forsvinner! Det kan også være lurt å legge litt i kofferten, sånn i tilfelle
  • Ha med deg bevis, legeerklæring f.eks, på at du har diabetes hvis det skulle bli nødvendig å få tak i mer insulin
  • Før jeg reiste til Bali kjøpte jeg en slags «frysebag» som jeg hadde insulinen i når vi var på stranda. På denne måten holdt insulinet seg kjølig i flere timer og jeg hadde frysebagen i skyggen eller under solsenga når vi var på stranda. Insulinet kan nemlig bli ødelagt hvis det utsettes for grader over 25-30 C, og bør holdes så kjølig som mulig.

SONY DSC

Hvis du har vært lenge i sola, vil insulinet absorberes raskere. Vent derfor ikke for lenge med å spise etter du har satt insulin!

Mange opplever å få redusert insulinbehov i varmen. Selv opplevde jeg det omvendt, men det var nok hovedsakelig fordi jeg ikke veide karbohydratene mine da det ble mye spising ute, og dermed ikke visste hvor mye insulin jeg trengte. Så her må man bare være flink å måle ofte, for å se hvordan varmen påvirker blodsukkeret.

Håper dette var til hjelp og god tur til Frankrike, June! 😀
Det er ikke ofte man er på ferie, så nyt turen og unn deg noen ekstra enheter med insulin til alle isene som trengs i varmen! 😉

SONY DSC

 

Advertisements

Min fargerike lavdag ♥

Tre dager i uka har jeg lavdag på matplanen min og disse dagene har jeg en god del mindre mat enn på de fire høydagene – med hovedsakelig kutt i karbohydratene. Så på lavdag har jeg kun frukt som karbohydratkilde and I love it! Med frukt kan man variere i det uendelige med friske farger og forskjellige smaker 🙂

FROKOST
Frokosten min er ganske lik fra dag til dag. Det blir nok en stund til jeg bytter ut omeletten med noe; det er sååå godt! Elsker å begynne dagen med mye proteiner og fett, det holder meg mett helt til det plutselig er lunsj igjen. Men skulle jeg bli lei kan jeg alltids ha eggerøre, stekte egg eller kokte egg. I tillegg til egg har jeg kalkunskinke med 2 % fett, 2-3 osteskiver (gruer meg til disse forsvinner!) og omeletten steiker jeg i 10 g smør. På høydagene har jeg også frukt og nøtter til frokosten, men på lavdagene er det kun omelett og grønnsaker.
Best breakfast eveeer! 😀

SONY DSC

Grønnsakene er også til god hjelp hvis blodsukkeret er på grensa til å bli lavt. Hvis jeg våkner opp med f.eks 5,0 i blodsukker, ligger det på mellom 6,0-6,5 etter grønnsakene 🙂

SONY DSC

LUNSJ 1
Til lunsj på lavdagene har jeg laks, grønnsaker og frukt. For et år siden likte jeg ikke laks (les: turte ikke smake), nå derimot elsker jeg det! Før gikk det alltid i sprøstekt laks med brokkoli, gulrot og hjemmelaget tzatziki med frukt ved siden av. Nå har jeg totalt dilla på hjemmelaget sushi! Så enkelt og minst like godt som kjøpt sushi – og lages på to min. Det har jeg skrevet om her 🙂 Hvis jeg lager sushi bytter jeg ut frukten med ris, så det tilsvarer samme mengde karbohydrater og kalorier som frukten ville gjort.

Det Er En Laks02SONY DSCtaco og sushi03

LUNSJ 2
Til lunsj har jeg enten kokosmelk eller avokado som fettkilde. Jeg eeelsker kokosmelk, og kylling med kokosmelk og karri har lenge vært en favoritt! Nå har jeg variert det litt med en supergod kyllingrett med red curry paste og masse friske grønnsaker. Den skal dere få oppskrift på i morgen! 🙂

SONY DSCSONY DSC

FØR/ETTER TRENING
Før trening har jeg meg en goood shake med den nye PWO’en til Nordic Power og en scoop kreatin! Denne PWO’en smaker virkelig godteri på diett, hihi 😀 Det gjør bcaa’en også – utrolig god smak! Ingen har typisk “kosttilskudd” smak, så disse anbefales på det sterkeste! 🙂 PWO’en kan kjøpes på Nordic Power til introduksjonspris nå! Denne påvirker heller ikke blodsukkeret mitt, sånn som mange andre pre-workout’er kan gjøre.

bcaaogpwo01

Etter trening har jeg shake med bcaa og banan! Før hadde jeg eple, men det ble litt for lite karbs etter en hard økt. Pleier alltid sette meg på trappa på utsida gymmet og kose meg med “etter treningsmaten” min, hihi 🙂

MIDDAG
Middagen varierer veldig fra lavdag til lavdag, men tacosalat er en sikker vinner! I løpet av lavdagen har jeg en halv boks mager kesam, så her er det perfekt å bruke en liten klatt som “rømme” til tacoen. Jeg bruker også en-to ts med tacosalsa, som inneholder rundt 5 kcal – ikke mye med andre ord. Ved siden av har jeg frukt 🙂 Ananas og fryste druer er helt klart en favoritt for tida! Fryste druer smaker akkurat som saftis, sååå godt i sommervarmen 😀

SONY DSCSONY DSCSONY DSC

KVELDS
Som kveldens siste måltid er det godt med noe søtt! Her pleier jeg som regel ha mager kesam med bringebær-funsaft, sukrin gold og hakkede nøtter, eller mager cottage cheese med frukt og bær! So jummy 😀

frukt02funlight

Håper dette kan være til litt inspirasjon over hva du kan spise 🙂 Dette er som sagt lavdag, ellers har jeg ris, potet osv som karbohydratkilde.
Det trenger absolutt ikke være kjedelig med sunn mat, og tilogmed på konkurransediett kan jeg ha et så variert kosthold. Det liker jeg – mye lettere å holde motivasjonen oppe 😀

Formupdate og blodsukker!

Hver morgen setter jeg 12 enheter med Lantus, som er langtidsvirkende insulin. I tillegg setter jeg hurtigvirkende til hvert måltid med karbohydrater. Så på mandag var det lavdag og jeg satt 0,5 enheter insulin i løpet av hele dagen – og ble lav av det! Det er jo litt crazy haha 😀 Hard trening og riktig kosthold gir meg bare høyere og høyere insulinfølsomhet, så i morgen skal jeg prøve å ikke sette noe hurtigvirkende insulin. Spennende å se hvordan dette blir utover i dietten! Må nok begynne å redusere langtidsinsulinen snart 🙂

Under ser dere litt blodsukker fra mandag og tirsdag. Jeg liker helt klart best å ha blodsukker mellom 4,5 og 7,5! 🙂

image (6)

Noen diabetikere som har opplevd å fått økt insulinfølsomhet på samme måte? 🙂

Ellers går dietten kjempe bra og jeg koser meg! Det føles liksom ikke så vanskelig å følge dietten til punkt og prikke nå; keeping my eyes on the goal! Hvis jeg skal klare dette  jeg følge dietten, det er ingen vei utenom 🙂 Heldigvis elsker jeg maten jeg har på planen min, så det hjelper veldig på!

SONY DSC

Litt posing i den nye ananas-shortsen min hihi 😀
Det som er mest motiverende for tida er å se at målingene med målebåndet sakte men sikkert minsker. Føler virkelig dietten har “kicka” inn de siste tre ukene; ned 19,5 cm totalt på kroppen! Bare å fortsette i samme spor 🙂

SONY DSCSONY DSC

Senere i dag kommer det full oversikt med fargerike bilder over hva jeg spiser i løpet av en lavdag! Jeg har som nevnt tidligere tre av disse dagene i uka og personlig syns jeg det er mye bedre å ha tre lavdager og fire høydager, enn å ha et stort underskudd hver dag hele uka 🙂

Ønsker alle en fiiin dag og en kick-ass trening! Selv skal jeg ha hypertrofi med knebøy blant annet – my favorite! Hva skal du trene? 😀

Klar for en ny uke! ♥

Goood mandag!
Er dere klar for en ny uke? Det er jeg! 🙂 Denne uka skal for det meste bestå av jobb og trening, før jeg tar meg en liten helgetur til Arendal. Det blir koselig! Skal passe søteste Lycke i en uke fra fredag, så ho tar jeg med meg på en liten tur til Sørlandet 😀
Vi hadde jo fransk bulldog før, så tror nok mamma og pappa syns det blir koselig 😉

Lycke01

I går hadde jeg først en formsjekk med coach Camilla og Anette klokka tolv, før det var poseringstrening med resten av gymmet klokka fem. Siden sist formsjekk har jeg gått ned 13,5 cm totalt på kroppen, da måler jeg midje, hofte, armer, bryst, lår og rumpe, og 1 cm på fettklypa. Fornøyd med det! Så nå er det bare å kjøre på fremover 😀 Har skjedd mye på den første 1,5 mnd på diett, så blir spennende å se hva som skjer de neste mnd!
Utrolig bra vi har felles poseringstreninger og et så godt samhold på gymmet, det hjelper veldig å få øvd sammen 🙂

erikogoda08erikogoda09

Senere tenkte jeg få med meg Livi på en heavy myo-økt. I dag er det lavdag på dietten, men det gjør ingenting – jeg skal nemlig ha hjemmelaget sushi til lunsj 😀 Nomnomnom!
Hva er deres planer for uka? 🙂

Hvordan jeg kom meg ned i vekt etter Bali

SONY DSC

Fikk spørsmål her om dagen om hvordan jeg kom meg ned i vekt etter jeg la på meg på Bali. Først og fremst; jeg angrer ikke på turen til Bali. Det ga meg vennskap jeg vil ha livet ut, fantastiske opplevelser og inntrykk som har gjort at jeg har fått et nytt syn på mange ting i livet! Men jeg angrer på at jeg ikke gjorde ting annerledes, for det kunne jeg helt klart ha gjort 🙂

Jeg fikk diabetes i oktober 2011 og i februar 2012, fire måneder senere, reiste jeg til Bali. Jeg var allerede godt inne i hva diabetes innebar og hadde lest mye om hvordan sol og varme påvirket blodsukkeret. Jeg følte meg forberedt og klar – dette skulle ikke bli noe problem. I månedene etter jeg fikk diabetes fikk jeg også en ny livsstil; sunn mat og regelmessig trening ble en stor del av hverdagen min. Jeg ble opptatt av å spise sunt og følte meg vel i kroppen min.

På Bali var livet chill, det er ikke til å legge under en stol :p Vi hadde skole med anatomi, fysiologi og andre spennende fag hver dag, men kun to timer om dagen + trening senere på dagen. Dette ga oss store muligheter til å fylle dagene med det vi ville. Det som er komisk her at vi gikk på idrettslinja. Alle jentene tenkte «åå, nå skal vi komme i form – trene hver dag og nyte livet i sola!». Og ja, vi trente jo hver dag, men maten var ikkeeeeee bra. Det kan jeg bare si med engang: hva du putter i munnen har alt å si! Det er jeg et godt eksempel på. For på Bali var det små muligheter for å lage mat selv. Vi hadde bare et bittelite kjøkken som skulle fordeles på 150 elever. Derfor spiste vi som regel både lunsj, middag og kvelds på restaurant. Det ble også mye smoothies, milkshakes og is i varmen, i tillegg til feite middager med lite proteiner og take-away mat.
Selvfølgelig kunne jeg spist annerledes og laget mere mat selv, men det er lettere sagt enn gjort når «alle» andre skal ut å spise. I tillegg syns jeg enda det var litt «flaut» å ha diabetes (veldig teit, men sånn var det i begynnelsen) – det siste jeg ville var jo å stikke meg ut.

SONY DSCSONY DSC

Jeg tror det som påvirket vektoppgangen min mest i tillegg til et dårlig kosthold, var alkoholinntaket. Jeg hadde drukket én gang på de månedene etter jeg fikk diabetes, så alkoholen ble nok som et sjokk for kroppen min. Det var helt klart et slags drikkepress på Bali. «Alle» drakk og festet, og man ville liksom ikke sitte alene når alle de andre studentene reiste ut. Flere drakk mange ganger i uka; jeg holdt det til helgene, men det er mer enn nok det også. Etter byturene var det nattmat, usunnheter og lite søvn, før det var opp igjen neste dag og fortsette de dårlige matvanene. Stakkars kropp og blodsukker..

Jeg håper det er lov å si jeg hadde det grusomt med meg selv da jeg kom hjem, inkludert den siste måneden på Bali. I løpet av tre måneder hadde jeg gått opp rundt 12 kg. Før jeg reiste ned var jeg fornøyd med kroppen min og følte meg vel; nå var jeg i en kropp jeg ikke følte var min.

SONY DSC

Det var bare en ting å gjøre: sette treninga i høygir og spise sunt! De første månedene gikk jeg fort ned et par kg, men så stoppa det opp. Jeg hadde ikke peiling på hvor mye kalorier eller ulike næringsstoffer jeg trengte, og jeg begynte å slite med å holde meg til kun sunn mat.
Men så, en vakker sensommer dag i 2012 møtte jeg Erik! Erik skulle stille i Athletic Fitness om et par måneder og jeg forsto raskt hvor viktig sunn og riktig mat var, i tillegg til tung og regelmessig trening. Nå skulle resten av kiloene av!

Jeg begynte å:

  • Følge en matplan laget av ei coach på gymmet med riktig mengde kalorier og andre næringsstoffer. Denne planen inneholdt ren, sunn og hjemmelaget mat
  • Veie karbohydratene mine
  • Sette meg små mål; både vektmål og styrkemål
  • Ta regelmessige formbilder for å se fremgangen

Så her er mine råd til dere:

  • Du kommer ikke unna et sunt kosthold hvis du vil ned i vekt. Finn ut hvor mange kalorier du trenger og stick to the plan!
  • Ikke legg deg på 1500 kcal og forvent drømmekroppen. Spis nok mat og tren hardt!
  • Holdt dietten over tid. Du kommer nemlig ikke i form av å spise bra fire dager og dårlig tre dager, med masse alkohol i helgene
  • Få inn gode rutiner og sett deg mål. Min motivasjon for trening økte betraktelig når jeg fikk meg små og store mål å jobbe mot
  • Til diabetikere: mål blodsukkeret ofte og vei karbohydratene dine. Jeg hadde aldri klart å beregne insulinmengder og å ha et så bra blodsukker hvis jeg ikke gjorde dette
  • Reduser insulindosene før og etter fysisk aktivitet

SONY DSC

Så ja, jeg kunne helt klart spist annerledes og drukket mindre på Bali. Men det hjelper ikke å angre på noe som ikke kan gjøres noe med. Gjort er gjort, og jeg gidder ikke bruke energi på å tenke over hvordan jeg følte meg da eller hva som kunne blitt gjort annerledes. Jeg veier nå mindre enn jeg gjorde før Bali, men med mye mer muskler. Jeg har en sunn og sterk kropp jeg trives i! 🙂 Og hadde noen sagt jeg skulle stille i bikini for to år siden hadde jeg ledd; men takket være hardt arbeid kan jeg gjøre akkurat det jeg vil! Og det kan du å 😀

Så her ser dere forandringen på to år! Så utrolig annerledes jeg så ut, spesielt i ansiktet, nesten litt skremmende.. Men poenget er: alle kan! Men det krever hardt og målrettet arbeid 🙂 Don’t give up!

10414030_331907046957138_2095845833_n

Ønsker dere å høre mer om hva jeg spiste da eller hva jeg spiser nå – bare spør! Jeg stiller mer enn gjerne til hjelp 😀

Posering og behandlingstid!

Hellu!

I går hadde jeg tidenes svetteøkt – det er som å bli slått av en varmevegg når man kommer inn på gymmet for tida :p Sykt lummert! Men det setter ingen stopper for en knallgod økt 🙂 Filma egentlig litt med GoPro’en, meen det ble ikke helt vellykket. Dere skal heller få en ny i morgen, litt squatting osv 😀

Økta i går;

  • Frontbøy
  • Stående skulderpress
  • Pullups
  • Hip thrust

IMG_2451

Avsluttet med 20 min sprintintervaller, før jeg fant ut jeg skulle jobbe! Wops, haha :p Så da var det bare å kaste seg rundt, ta en iiiiskald dusj og komme seg ned på gymmet igjen 🙂

IMG_2452

Nå skal jeg øyeblikk ha litt behandling hos Mauro. DET blir etterlengtet, skikkelige knuter øverst i ryggen. Etter det blir det trening med Livi og jobb! 🙂 Slenger med noen bilder fra poseringstreninga på søndag også!

image (4)image (5)

Ønsker alle en fiiin onsdag fylt med sol og kos!

Pinsekos og hjemmelaget, glutenfri pizza ♥

Fooor en deilig dag det har vært! Virker som hele Norge har sommervær i dag? 😀
Her i Sandnes begynte vi dagen med en god gåtur rundt et vann som ligger rett nedenfor oss. Brukte ca. 40 min rundt i steikende sol. Det resulterte i et fint singletskille på Erik, haha! 😀

bilde 3bilde 2 (2)

Always flex you know 😉 Møtte også på noen supersøte sauer som bare måtte koses med ♥

bilde 1 (2)

Så var det hjem å slappe av litt på verandaen med funlight-is, etterfulgt av hjemmelaget sushi! Prøvde med basmatiris – ikke den mest klebrige risen akkurat :p Så sushiris må nok til neste gang. Så var vi klare for en heavy-ass myo-reps økt 😀

I går hadde vi jo frimåltid og det ble en siiiiinnsykt god glutenfri pizza. Oppskrift finner du her 🙂

SONY DSCSONY DSC

Etterfulgt av supergod sitron-yoghurtis og popcorn! Nomnomnom 😀

SONY DSCSONY DSC

Nå er vi klare for avslapning, enda en fun-is og en episode med “Cosmos” – love it! Lade opp til en ny uke 🙂
Håper alle andre også får en deilig mandagskveld!